Di manakah silap guru?

Saya tertarik dengan satu artikel “Di manakah silap guru?”. Apa yang dikatakan En Hassan Salleh dari Kuala Terengganu adalah perkara yang tidak asing berlaku di mana-mana sekolah . Pada pendapat saya sebagai warga pendidik, kita akan cuba memberikan perkhidmatan terbaik. Apakan daya kudrat guru adalah insan yang biasa  tidak dapat menyempurnakan tanggungjawab dalam maksima, kerana terdapat banyak kekangan dari segi masa, kepakaran dan sebagainya.

Sungguhpun begitu, pelbagai kritikan, tohmahan dan kata-kata kurang sedap didengar, guru masih menjalankan tanggungjawab walaupun perit jerih dalam mendidik anak bangsa. Benarlah pepatah mengatakan “guru ibaratkan lilin membakar diri sendiri” kerana tidak dapat memuaskan hati semua pihak termasuklah ibu bapa dan masyarakat.  Dalam alaf 21, pelbagai teknologi yang ada, tidak mustahil ada juga orang yang masih buta huruf walaupun berada di negara moden dan maju seperti di US, UK dan Eropah. Ini dapat dibuktikan dengan kemampuan setiap orang berbeza-beza di antara satu sama lain. Jangan menuding jari ke arah guru dimana murid tidak dapat menguasai 3M kerana mereka dilengkapi dengan ijazah/kepakaran dalam bidang psikologi, pedagogi dan profesionalisme . Yang pasti untuk memandaikan murid  adalah tanggungjawab semua pihak termasuk ibu bapa dan masyarakat. Sepatutnya masyarakat perlu bekerjasama dengan pihak sekolah dalam menangani masalah murid tidak menguasai 3M.

———————————————————————————————————————————————————————————————

MENTERI Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi menyatakan lapan peratus daripada 6,667 pelatih Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) didapati tidak boleh membaca dan menulis.

Ini menyedarkan kita bahawa masalah kegagalan pelajar sekolah menguasai kemahiran asas literasi dan numerasi masih lagi menghantui dunia pendidikan negara. Pelbagai kaedah dan program khas telah dilaksanakan untuk mengatasi masalah ini. Dulu dikenali sebagai KIA 2M (Kelas Intervensi Awal Membaca dan Menulis) dan terbaru ialah LINUS (program Saringan Literasi dan Numerasi) yang dilancarkan pada tahun 2010, tetapi masalah ini masih terus berlaku.

Dari aspek psikologi perkembangan, manusia normal, berkeupayaan menguasai kemahiran asas membaca menulis dan mengira ini di peringkat kanak-kanak lagi, iaitu seawal usia 6 tahun.

Setelah menamatkan pengajian di peringkat pra sekolah, semua pelajar sepatutnya boleh membaca dan menulis perkataan-perkataan dan membuat ayat-ayat mudah dengan baik.

Adalah terlalu malang buat pelajar setelah menamatkan pelajaran di tingkatan lima dan berumur 17 tahun tapi masih belum boleh membaca dan menulis dengan baik.

Isu ini perlu mendapat perhatian serius kepada guru-guru di sekolah. Guru-guru yang telah mendapat latihan secukupnya dalam bidang psikologi pendidikan, pedagogi dan profesionalisme keguruan (Diploma 3 tahun dan Ijazah 5 setengah tahun – merujuk kepada jangkamasa latihan perguruan di Institut Pendidikan Guru Malaysia) apakah tidak mampu menyelesaikan isu ini?

Adalah sangat memalukan, dengan ijazah/kepakaran dalam bidang psikologi, pedagogi dan profesionalisme yang dimiliki, dengan skim perkhidmatan yang menarik, umur yang masih muda, masalah buta huruf tidak menguasai kemahiran asas 3M (membaca, menulis dan mengira) masih lagi berlaku di kalangan pelajar sekolah menengah di negara ini.

Pertengahan bulan Januari ini, generasi kedua guru-guru lulusan IPGM (Institut Pendidikan Guru Malaysia) akan ditempatkan di sekolah-sekolah seluruh Malaysia. Syabas kepada semua guru ini kerana telah berjaya menjadi seorang guru.

Di samping kegembiraan kerana menamatkan pengajian dan latihan dengan jayanya dan telah ditempatkan di sekolah-sekolah untuk bertugas, sehinggalah kepada pengumuman skim perkhidmatan yang sentiasa ditambah baik oleh kerajaan, anda pada hakikatnya telah diberi satu tanggungjawab besar.

Tanggungjawab itu ialah memastikan semua pelajar sekurang-kurangnya dapat menguasai kemahiran asas literasi dan numerasi sebelum mereka meninggalkan sekolah rendah.

Tiada apa-apa alasan lagi di pihak guru untuk gagal melaksanakan tanggungjawab ini.

Anggaplah dengan penempatan anda di sekolah sebagai guru permulaan, merupakan langkah permulaan memikul tanggungjawab besar ini.

Justeru para guru perlu mengambil serius terhadap fenomena ini dan berusaha mengatasinya sehingga berjaya supaya profesyen perguruan akan dihormati disanjung sebagai arkitek pembangunan akal budi manusia dan pencorak kemajuan rakyat dalam sesebuah negara.

HASSAN SALLEH

Kuala Terengganu

Utusan Malaysia OnlineL 13 Januari 2012

Leave a comment