Berkongsi idea dengan Cikgu Norhaidi

Saya telah mengambil entry daripada Cikgu Haidi. Semoga boleh dijadikan iktibar kepada warga pendidik dan juga ibu bapa

———————————————————————————————-

Salam sejahtera,

Semoga anda berada dalam keadaan sihat sejahtera di samping dapat melaksanakan tugas harian dengan sempurna. Terima kasih yang tidak terhingga kerana anda sudi mengunjungi laman ini. Terima kasih sekali lagi.

Hari ini saya hendak kongsikan bersama anda tentang cara pembelajaran murid yang perlu kita fahami sebagai warga pendidik. Kita selalu melihat cara murid belajar dengan gaya tersendiri dan ketaranya dilihat apabila mereka hendak menyalin maklumat di papan tulis. Ada yang duduk senget, berebut-rebut ke depan dan baring di lantai, bersusun di meja guru hinggakan murid di belakang terpaksa memekik ‘tak nampak!..”, menulis sambil berdiri di papan tulis.

Sesetengah guru yang tidak gemarkan suasana begini, akan meminta murid ini duduk semula di tempat masing-masing. Ada kalanya, arahan guru ini dipatuhi sementara sahaja. Tidak sampai lima minit, perkara sama terjadi lagi.

Pada saya, inilah sebenarnya cara pembelajaran murid. Sesetengah daripada kita akan menyatakan guru perlu memperbetul tindakan murid, benar. Tetapi jika murid selesa dengan cara belajar yang sebegitu, tidak mengganggu tumpuan pelajar lain, apa salahnya.

Kebanyakan murid yang tertarik hendak mengetahui perkara baharu akan sering bertanya kepada guru. Seorang demi seorang akan bertanya soalan yang sama walaupun telah diulang berkali-kali. Ada banyak faktor yang dilihat keadaan menjadi seperti ini. Pertama sekali, murid tidak faham dengan arahan guru, atau tidak yakin dengan hasil kerja yang telah dibuat, atau tidak mendengar dengan jelas arahan guru, atau murid sengaja ingin mencuri perhatian.

Berbeza dengan cara pembelajaran murid di rumah yang mungkin belajar bersendirian, atau ditemani ibu bapa, pembantu rumah atau adik beradik lain. Semua ini tidak sama suasana dan keadaan seperti di dalam kelas yang ramai, bising, kerja yang tersusun dan sistematik, tidak faham boleh merujuk kepada guru.

Cara belajar murid yang pelbagai ini ada baik dan buruknya. Semoga guru-guru akan lebih memahami cara belajar murid supaya guru-guru dapat mengenal pasti sistem pembelajaran yang manakah dapat membantu meningkatkan prestasi akademik murid kelak.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: